lördag, oktober 18, 2008

Mifunerynkan - Inte alla rynkor är av ondo

Min spegelbild har på sistone välsignat mig med en Mifunerynka, eller i alla fall en antydan till Mifunerynka. Jag har själv valt att namnge den efter Toshiro Mifune, den legendariske japanske skådespelaren som tyvärr inte finns bland oss längre.

Där ögonbrynen möter näsroten formas Mifunerynkan hos människor i takt med att de åldras, och får dem att framstå som något argare, eller åtminstone mer koncentrerade, än övrig befolkning. Du törs inte säga emot en person som uppvisar en Mifunerynka - en förlängning av ögonbrynet som går i en båge rakt upp mot himmelriket:



Till saken hör att Toshiro Mifune är tidernas coolaste, bästa och mest karismatiske skådespelare. Under en period i början av 2000-talet önskade jag att jag var samuraj. Barnsligt, kan tyckas, men jag var i gott sällskap. Quentin Tarantino och självaste Ingmar Bergman har också genomgått sådana faser.

Om ni nästa gång ni ser mig stirrar mot min näsrot och inte ser någon Mifunerynka, då vet vi alla att...
1: Jag befinner mig i fel belysning.
2: Jag inte är tillräckligt koncentrerad.
3: Ni är i behov av ett besök hos optikern.
4: Jag bara inbillar mig.

Det enda problemet är att den endast syns på ena sidan. Nu inväntar jag dagen då min näsrot uppvisar perfekt symmetri och folk darrar vid min åsyn.

Inga kommentarer: