måndag, juni 29, 2009

Faran med flikar

Har upptäckt en detalj i Internet Explorer som naggar varje surfningssession lite i kanten. Det är den här "nya" funktionen att öppna nya flikar i överkanten av surfningsfönstret. Jag ska nu förklara nyttan med att öppna en ny flik i samma fönster: man kan besöka flera sidor samtidigt och växla mellan dessa efter behag.

Men vi får ta det goda med det onda. När jag öppnar en ny flik, och sedan alltför snabbt klickar på en länk bland mina lättåtkomliga favoriter, vad händer då? Jo, den gamla fliken surfar till den nya adressen, medan den nya fliken förblir oförändrad. Det var ju inte meningen att det skulle sluta så. Jag ville att min nya kvalitetsflik skulle surfa in på min nya adress. Det var ju därför jag öppnade den.

Ofta är det inga problem. Det är bara att sucka så att ingen ser, skaka på huvudet så att ingen hör och backa tillbaka till den sida man ämnade se. Ett extra klick med musen bara, och skadan är reparerad. FÖRUTOM om man skrivit ett inlägg i blogger, öppnat en ny flik för att surfa till någon roligare sida som förströelse, råkat klicka för snabbt på en länk och blogger-sidan istället försvunnit. När man backar tillbaka till blogger är allt man har skrivit borta. Då får man svära så grannarna hör och sparka genom väggen så att grannarna ser.

Se, nu hände det. Och nu skriver jag om det, istället för nåt annat.

Nä, det händer inte så mycket dessa dagar. Jag har ont i huvudet. Trösta mig. Sjung mig en stump från fornstora dagar.



Nu såg jag att det jag skrev hade sparats som automatiskt utkast. Så här mycket hade jag hunnit skriva innan alltihop försvann, och jag citerar:

"Nu ska jag för en gångs skull frångå mina principer"

och så var det med det...

Inga kommentarer: