fredag, februari 22, 2008

Allt mitt tyg går sönder

Allt mitt tyg går sönder,
en textil i sänder.
De hänger fullständigt sönderstyckade
över allt de en gång utsmyckade.

Frugan grälade igår igen.
Jag bet ihop men
vaknade med strimlor av tyg på hakan.
I sömnen bet jag sönder mitt lakan.

Klädde på mig i all hast
då någon söm brast,
och trots ett uppriktigt ”förlåt!”,
brast frugan ut i hysterisk gråt.

För att bibehålla drömmen
tar hon till sömmen,
försöker laga alla världsliga ting
som hon tror livet kretsar kring.

Hur försiktigt jag än försöker fly
hittar hon alltid nya saker att sy,
medan äktenskapet sitter med ett nödrop,
det otyg vi båda måste lappa ihop.

I bilen på väg till arbetet
aktiverades samvetet,
slipsen blev en snara
och jag blev en trafikfara.

Jag körde till luften tog slut
och slet sönder min slipsknut,
en sorts syslöjd man aldrig lärde sig
och där brast någonting inom mig.

Med en slips full av tårar och snor
åkte jag tillbaka dit vi bor,
men där sov hon mot vårt köksbord,
så upprorssinnet miste sina slagord.

En dag är det dags
att jag tar min kontorssax,
strimlar vårt gamla tyg
och slänger det som serpentiner
över våra gamla rutiner,
så jag bidrar med något.

Men det är dags att torka bort snoret
för jag måste tillbaka till kontoret.
Arbetet ska bli ett sant nöje idag,
där jag sitter i varma träpanelers lag.
Jag törs ta mig större friheter
fjärran från allt vad tyg heter.

---

Det här är en svart komedi jag kanske ska göra film av någon dag. Inspirerad av stämningen från den lysande tv-serien "Boys from the Blackstuff".

5 kommentarer:

Anonym sa...

nämen har du skrivit det själv? Riktigt bra tycker jag :) / Z

Flint sa...

Oj, tack ! :)

(Jo, jag har skrivit det själv)

Anonym sa...

Ja, jag kan bara hålla med. Trots att jag kännt dig länge och trodde jag visste det mesta om dig, så måste jag säga att denna poetiska ådra inte har fått komma fram förut (för mycket underhudsfett på armarna kanske, HAHA). Jag hoppas det ligger mycket hårt arbete bakom dikterna för annars har jag fått en naturbegåvning på halsen, och sånt gillas inte.

Flint sa...

Tack för att ni är snälla mot mig.

Anonym sa...

Du är värd allt beröm tycker mamma förståss