fredag, oktober 30, 2009

Om det händer



Dessa instruktioner - översatta till svenska av mig själv rakt av - kommer från manualen för federala amerikanska fredsstyrkorna, och ges till frivilliga som arbetar i Amazonas. Den förtäljer hur du ska agera vid angrepp från en anakonda, världens största ormart, som kan svälja dig hel.

---

1. Om du angrips av en anakonda, försök inte fly. Ormen är snabbare än dig.
2. Lägg dig platt på marken. Tryck armarna tätt mot sidorna, och benen tätt mot varandra.
3. Dra in hakan.
4. Ormen kommer att börja knuffas och klättra över din kropp.
5. Få inte panik.
6. Efter att ormen har inspekterat dig färdigt, kommer den att börja svälja dig hel från fötterna. Tillåt ormen att svälja dina fötter och vrister. Få inte panik!
7. Ormen kommer nu att börja suga dina ben in i sin kropp. Du måste ligga helt stilla. Detta kommer att ta lång tid.
8. När ormen har nått dina knän, så ska du så långsamt och med så lite rörelse som möjligt, sträcka dig ner, ta din kniv och försiktigt sticka in den i ormens huvud mellan kanten på dess mun och ditt ben. Riv sedan snabbt uppåt, så att ormens huvud skärs itu.
9. Var säker på att du har kniven med dig.
10. Var säker på att din kniv är vass.

---

Om jag själv fick lägga till en instruktion så skulle den lyda såhär:

11. Var säker på att du börjar läsa dessa instruktioner från punkt 9. Efter punkt 10, fortsätt med punkt 1 och nedåt. När du återkommer till punkt 9, strunta i den, och resten, inklusive denna punkt - alltså punkt 11.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag skulle låta den suga in hela midjan också så slipper jag böja mig ner när jag ska skära - Ja jag är så smart! :) / E