lördag, oktober 24, 2009

Årets skräck

En vecka till Allhelgona. Vad ska ni se för skräckfilmer i år? Förra året såg jag ingen skräckfilm. Däremot inträffade detta:

Ett gäng busungar ringde på dörren, iförda skitläskiga Halloween-utstyrslar. Deras ultimatum var det sedvanliga - "Bus eller godis!" - och jag hade inget godis. Jag hade jobbat natt, och Halloween tog mig på sängen. Så de sa - och jag citerar - att "Då blir det bus!" Så jag svalde nervöst och avbröt ett "Åh nej..." efter halva meningen.

De bara stod där och stirrade. Jag blev villrådig, så jag stängde dörren. De ringde på igen. Och jag öppnade.

"BU!" sa de allihopa i samstämmighet. "Hjälp!", sa jag, och smällde igen dörren.

Min dörr ligger närmast porten. De gick till mina grannar, men ingen av dem öppnade. Deras fotsteg ekade i trappuppgången när de gick upp på övervåningen.

Jag svär att jag kan höra dem fortfarande, ibland, fotstegen som går uppför trappan, när jag har helt tyst i lägenheten. Jag hör hur de går till grannarnas dörr - OCH LÅSER OPP, och kliver in i deras lägenheter. Hur fick de tag i nycklarna? Har de även mina nycklar?

Grannens hund skäller varje gång porten till vårt trapphus öppnas. Hade jag varit hund hade även jag skällt.

Därför blev det ingen skräckfilm i fjol. Jag tror jag har ett svagt hjärta. Så jag köper godis tidigt i år, och sätter mig framför skärmen.

I år blir det följande:

---



The Man Who Laughs - en stumfilm från 1928. Conrad Veidt spelar skrattmänniskan som i sin barndom bestraffas för någon missgärning som hans far begår. Kungen snittar hans kinder och formar ett permanent leende i hans ansikte. The Man Who Laughs har inspirerat den mest kända Batman-skurken, Jokern, som i Heath Ledgers tolkning belönades med en Oscar på den senaste galan.

Vem litar på en människa som är dömd till att uppvisa en livslångt grinande nuna?



---



Brain Damage - skräckkomedi om en snigelliknande parasit som behöver människor för att fortleva. För att övertala sitt offer fäster den sig vid dess nacke och utsöndrar en hallucinogen drog i hjärnan.

Handlingen låter ju helt befängd, men den handlar egentligen om drogberoende. Alldeles säkert skruvat och roligt skildrat med groteskt överspel. Vi får väl se, vi får väl se...

---



Magic - Storebror rekommenderade den, och idén är ju helt fantastisk: en störd kändismagiker vid namn Corky förtrycks av sin egen buktalardocka. När jag läste att den är skriven av William Goldman - vars bok Which lie did I tell? jag för närvarande läser - så blev valet helt naturligt. Första repliken går så här: "Did you knock 'em dead, Corky?"

---

PS - Det första stycket text var bara delvis sant. Händelserna är sanna. Mina reaktioner och tolkingar av ljuden från trapphuset är fabricerade. Inga djur kom till skada.

PPS - Filmlänkarna leder till de kompletta filmerna. I skrivande stund ligger de uppe på Youtube i bildmässigt högkvalitativa versioner.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fniss, det där buset hade dom nog funderat länge på...kramar mamma