onsdag, maj 19, 2010

Allvarligt talat...

När utbildningsminister Jan Björklund inför det kommande valet återigen utlovar betyg från årskurs 6 gör han det med motivationen att skolan ska bli "lite mer på allvar för eleverna."

Lite mer på allvar? Var det allt? Var det någon av oss som inte begrep att skolan var "på allvar"?

Lite valfläsk sådär, sånt som flirtar lite med de som anser att ungdomen slösas bort på den unga. De som vill utrota deras utforskande sida och göra dem till unga på vuxnas villkor. Ungjävlarna ser ju så oregerliga ut i skolkatalogen!

Åh jag vet inte, men... jag är ganska säker på att vi i skolåldern är alltför snuttifierade för att hantera sakernas förhållande "lite mer på allvar" när vuxna ska definiera allvar. När det begav sig vågade jag inte, eller kanske snarare förmådde inte, tänka på saker i ett helhetsperspektiv. Man kände sig så öppen för kritik från såväl lärare som klasskamrater. Man ville väl värna om det betyg man arbetat sig till helt enkelt.

Men sen fanns ju de som hade betydligt bättre läshuvud än jag. De hade klurat ut systemet. Han och hon som hade MVG i samtliga kurser verkade ta skolgången med en klackspark. Hur bar de sig åt? Tyckte de kanske att det var kul? Hade de månne skaffat sig ett intellektuellt självförtroende?

Tidigare betyg kommer inte att förbättra ett piss. I bästa fall förändras inget alls, för vår skolgång har alltid utvärderats från årskurs ett, från första början. Anses man otillräcklig får man göra om en årskurs. Man kanske behöver specialundervisning i något enskilt ämne. Jag minns alla de otaliga utvecklingssamtal där mamma och pappa fick utförliga redogörelser för mitt ogillande för badlektionerna. Det där höll i sig hela skolgången. Men se - jag lärde mig simma på egen hand i Brattåsfjärden ändå. Där var det svinkallt, långgrunt och dyigt, men där kunde man utforska möjligheterna på sina egna villkor.

Men om skolan hade blivit "mer på allvar" för mig personligen hade jag nog - åh jag vet inte, men - resignerat, blivit oregerlig och suttit kvar där på bassängkanten under simlektionerna, med armarna i kors och trutat vidare.

Att åsikter som Björklunds kommer fram är bra. Då kan man rösta bort dem. Om inte så slösas demokrati bort på väljarna.

Inga kommentarer: