fredag, mars 06, 2009

En egen isbjörn



Det är skönt med en äkta vinter. En jävla vinter. Jag trodde inte längre de kunde inträffa. En enahanada vinter. Snön faller alltid i samma riktning - ned i kragen. Vinden blåser alltid åt samma håll - mot ansiktet. Snödrivorna tvingar en att prova nya vägar mot sina mål. Genvägarna är inte längre framkomliga. När man kommer innanför dörren och ser sig i spegeln så ser man så varmblodig och frodig ut. Utom runt ögonen, där årsringarna skiner blåa. "Gå och lägg dig, du måste sova!" tycks de vilja säga en. "Du borde gå i ide."

Inte konstigt att man då känner att man vill bli fadder åt en isbjörn. De stackarna håller på att dö ut på grund av att isarna på Arktis smälter. Deras hem försvinner. "Under de senaste två åren har utbredningen av Arkits havsisar minskat med mer än 34% jämfört med åren 1978-2000." Jag beställde autogiromedgivandet idag. Hundra spänn varje månad ska jag skänka min isbjörn. Lugn bara, jag har råd - än så länge. Har fått reda på att min heltidsanställning förlängs till juni. Men därefter blir jag åttioprocentare.

Initiativet kommer sig av en inskränkt kollega som ifrågasatte allmänt ekologiskt tänkande. Han hade i fulla drag accepterat att den globala uppvärmningen förekommer, men han omfamnade den - "Det blir ju varmare. Det blir ju bara skönt." Samma kille röstar på Sverigedemokraterna, och ska tydligen ha värvat sina svärföräldrar till sin skara på grund av alla utländska bärplockare som ränner omkring i skogarna i deras by. Så länge den mannen har makt att manipulera sin omgivning, så måste han motverkas. Jag klarar inte längre att bara prata om ämnet. Det finns ingen som lyssnar. Min lön räcker och blir över med råge. Vad fan ska jag med den till då?

Den flathänta inställningen är så bekväm för en människa. Vi väljer att inte spendera vår dyrbara tid med att bekymra oss om sånt som vi inte tror att vi kan påverka. Känner ni likadant? Jamen, skänk en liten slant då, så kan någon annan göra jobbet. Om ni har råd.

http://www.wwf.se/insamlingsportal/show.php?id=1226906

Apropå ingenting och björndjur, här kommer en panda som får en nysattack. Syftet är givetvis att få er att lämna det här inlägget glada i sinnet, med välgörenhet i gott minne, och att sätta en punkt på detta förbannade koketteri:

3 kommentarer:

Anonym sa...

Din kollega måste bo i Överboda väl? För här tyckte grannen att vi måste köra mer bil så det skulle bli varmare... Själv tror jag att dom är inavlade här! Nåt genetiskt fel är det då säkert! Den nysande pandan var jättesöt tycker mamma

Flint sa...

Hahaha, är det han med stadsjeepen månntro? Normala mänskor har inte jeep. Bara inavlade jeppar kör jeep.

Anonym sa...

Nej, det var inte jeepjeppen, men jag antar han har samma åsikt, det är själva Överbodaandan, liksom att dom livnär sej på skvaller och förtal och tycker att det är okey att hälla piss i andras brevlådor...frustrerad mamma