måndag, mars 09, 2009

Den mellersta baksidan

För tillfället läser jag en bok som är skriven av kultikonen Charles Bukowski. Det är min andra eskapad in i hans värld, och ironiskt nog heter boken Postverket och handlar om, just precis, postverket. Inte mycket till äventyr. Verkligheten tränger sig in i mina verklighetsflykter, fifan. Postverket visar en baksida till det vi arbetar med som hade kunnat vara verklighet om vi inte haft våra rättigheter. Tolvtimmarspass med ett par tiominutersraster, arbetsprov för att behålla anställningen, och så vidare. Det här var i USA för sisådär en femtio år sedan.

Den första Bukowski jag läste var Kvinnor, som var och fortfarande är den grisigaste bok jag någonsin läst. Såhär såg omslaget ut (klicka på bilden om ni vill se den förstorad):



Det är författaren själv till höger. Vem kvinnan vid hans sida är vill jag inte veta. Vem skulle du helst hoppa i säng med?

Postverket är - hittills - inte i närheten av så grisig som Kvinnor. Men den innehåller i alla fall citat som detta:

CAPS LOCK

"VAD ÄR DET FÖR FEL MED ARSELHÅL, BABY? DU HAR ETT ARSELHÅL, JAG HAR ETT ARSELHÅL! OM DU GÅR TILL AFFÄREN OCH KÖPER EN BIT OXFILÉ, SÅ HAR DEN HAFT ETT ARSELHÅL! ARSELHÅL ÖVERSVÄMMAR JORDEN! TRÄD HAR ARSELHÅL PÅ SÄTT OCH VIS FAST MAN INTE KAN HITTA DOM, DOM BARA SLÄPPER SINA LÖV. DITT ARSELHÅL, MITT ARSELHÅL, VÄRLDEN ÄR FULL AV MILJARDER ARSELHÅL. PRESIDENTEN HAR ETT ARSELHÅL, KILLEN SOM TVÄTTAR BILAR HAR ETT ARSELHÅL, DOMAREN OCH MÖRDAREN HAR ARSELHÅL... TILL OCH MED PURPURNÅLEN HAR ETT ARSELHÅL!"

Författarens alter ego har serverat sin fru en middag med bland annat sniglar, och hon beklagar sig över att man kan se deras arselhål. Hon går in på toaletten och spyr. Vem Purpurnålen är? Det får ni ta reda på själva.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu gissar jag - men är det inte nåt havslevande - maskliknande?? mamma