onsdag, september 01, 2010

Paradiset skärskådat



Låt oss öppna en ask Paradis från Marabou och belysa en förborgad fläck på det svenska samvetet:



Moralpanik! I Marabous gulblå vision för paradiset befinner sig alltid den vita i centrum, omgärdad med en stab av svarta slavar. Förtäckta rasistiska budskap sprids som en farsot vid sammankomster präglade av välvilja, givmildhet och mottaglighet. Födelsedagar, julaftnar, bröllop, midsommaraftnar, säg mig, när satte du senast ned foten och tackade nej till en pralin från paradiset?

Jag beklagar att behöva vara den som förstör alla era fina gamla minnen på det här viset. Men det måste göras!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men herreje, vilken indoktrinering man blir utsatt för - ovetandes. Tur att man blir upplyst till slut - aldrig mer Paradiset. Tacka vet jag Alladin/mamma

Anonym sa...

Jag måste dock erkänna att jag gillar den vita smakmässigt mycket mer än den bruna med ett rött bär med en massa spritgegga i. Men annars är jag helt på din linje! :) / E