fredag, mars 21, 2008

Gud, stålmannen och ninjor


Påsken är här, och har överrumplat mig totalt. På posten har vi jobbat som djur för att somliga vill skicka påskkort, som om det vore jul. Barn utklädda till påskgummor undvek min dörr hela skärtorsdagen, och när de äntligen tog mod till sig och knackade på hade jag gått till jobbet. Jag hade inga planer för påsken alls, men nu blir det god påskmat hos mamma imorgon i alla fall.

Apropå jobb, jag har sorterat brev till en del personer med anmärkningsvärda förnamn, där en topptrio sticker ut mer än övriga:

1. Gud Pettersson. Gud finns i Sverige. Jag minns inte efternamnet exakt, men det var ett klassiskt svenskt efternamn och Gud bodde i en mindre svensk stad. Guds son, Jesus Pettersson, var faktiskt med i en säsong av Expedition: Robinson, och avslöjade bland annat att han var bisexuell. Han visade sig också vara mänsklig och falsk när han gick med i en pakt som tog honom ända till finalen. Han vann dock inte. (Med reservation för att Gud kan ha varit en stressad felskrivning. Gun är ett vanligt svenskt namn, om än ganska häftigt i engelskspråkiga länder.)

2. Kalel Andersson. Minns inte efternamnet här heller, men det var också ett klassiskt svenskt efternamn. Kal-el var Stålmannens namn när han bodde på planeten Krypton. Din hemliga identited är avslöjad, Stålis. Du är inte död. Du fejkade bara för att få ut pengar på din livförsäkring. Du bor i Sverige, med ett korkat, lamt alias. Jag vill ha en miljon kronor i omärkta tusenlappar för att inte avslöja dig. (Här reserverar jag mig för att det kan ha varit en felskrivning av Kalle, det vanliga svenska smeknamnet på personer vid namn Karl.)

3. Ninja Gonzalez. Gissa vad, jag minns inte efternamnet här heller. Men det här hamnar sist på listan, för det var inte ett klassiskt svenskt efternamn. Men det här var antagligen ingen felskrivning, för jag såg exakt samma namn på två olika försändelser. Hade jag varit i lågstadieålder hade det här namnet legat etta på listan. Ninjor var det häftigaste som fanns för unga pojkar.

---

Jag har en bomb till dikt på gång, men orkar inte riktigt formulera den som jag önskar. Jag väntar på rätt inspiration, som brukar anlända när man jobbar natt, sover illa, är utmattad och lätt mottaglig för de stämningar som slår en i skallen via musik och video. Jan Johansson är (var, *snyft*) väldigt bra på sådant, liksom The Bear Quartet, Sigur Ros och Neil Young.

1 kommentar:

Anonym sa...

Enligt Statistiska Centralbyrån finns det fem Kalel i Sverige, så än har du inte hittat den rätte Stålmannen. Han har ju dessutom en fenomenal förmåga att spöka ut sig så att ingen ska känna igen honom. Med glasögon!

Och appropå Stålmannen så finns det 53 st i Sverige som heter Stalin i efternamn. Häftigt. Stalin betyder "gjord av stål". Ännu häftigare.

För övrigt så antar jag att det är "Svensson, Svensson" som är det stora samlande ämnet för alla postenarbetare. Gustav Svensson är väl i och för sig brevbärare, men sak samma. Tänk att en TV-serie kan bygga upp alla sina skämt på exakt samma sätt varje gång. Fadern säger stolt någonting, sonen kontrar med en spydig, men ack så träffsäker, kommentar. Antagligen Sveriges mest påfrestande serie genom tiderna.