torsdag, september 19, 2013

Jag såg en pterodactyl

En pterodactyl flög förbi.
Den var så levande och fri,
ett djur förbrukat och förbi,
ett ord i vår periferi.

Jag hörde dess saliga skri,
och kände nånstans inuti,
ett minne av ett eget skri,
där det inte ville förbli.

Den svepte över hem och hus,
alla de liv i sus och dus,
känner de, där i sina hus,
nånsin ett sådant lyckorus?

Jag ville dela det med dig,
men talet är dött inom mig.
Det har fossiliserat sig,
och blitt en skräcködla i mig.

Så jag vråla' ett litet vrål,
och höjde handen i en skål,
i salut för mitt modersmål.
En skål, dinosaurie, skål!

Ett djur för bra för poesi,
så jag lät det flyga förbi,
som det fossil den får förbli.
En pterodactyl flög förbi.

---

En till ny dikt. Helt spontan denna gång. Det rullar på. Pterodactyl är engelska för flygödla. Härmed också svenska för "unpronounceable, obsolete monstrosity".

Inga kommentarer: