torsdag, september 15, 2011

Filmen jag inte vågade rekommendera



För ovanlighetens skull ska jag skriva ett inlägg.

En knapp månad har ni, från och med nu, på er att se Den nakna mannen, som är en hyllad dokumentär om finska mäns själstillstånd. De träder in i bastun ensamma, eller i grupp, eller parvis, och i avskiljdheten hittar de det utrymme att lätta på hjärtat som de sökt efter så länge.

Filmen är lågmäld, kontemplativ och vacker på alla sätt & vis. När jag såg den tidigare i år blev jag överväldigad, men upptäckte på ett pinsamt sätt efteråt att man inte kan beskriva den på ett begripligt sätt för sina medmänskor, så jag slutade att rekommendera den. För allt den handlar om är nakna män i bastu, och sålunda fick jag reda på vad folk tror om annat folk som rekommenderar filmer on nakna män i bastu.

Se den via SVT Play, så kan vi prata om den sen. Vi behöver inte basta medan.

1 kommentar:

Ethel sa...

Hej Henrik! Äntligen har jag läst din blogg! Jag har ej sett filmen om bastande finländare, men utdrag av den, så jag kan förstå att det är svårt att referera den! Jag skulle nog också tycka om den, men det är nog inte en film jag skulle betala för på bio. Den kommer väl på TV om några år och då kan jag ju passa på. Hoppas att du har det bra! Kramar från faster Ethel.