torsdag, december 29, 2005

Världens mest prisvärda


För fem kronor på en loppis på Västerslätt i Umeå: Gentlemen av Klas Östergren. Han har själv en roll i boken, där han berättar historien om bröderna Morgan. "Den ene levnadskonstnär, den andre poetiskt underbarn och psykotisk missbrukare". Alla har hyllat tidskänslan, men jag var överhuvudtaget inte född under de decennier boken utspelar sig så det kvittar för mig. Jag gillade mest de små överraskningar i intrigen som portionerades ut med jämna mellanrum. Och det kändes som varje vändning följdes av en utdragen förklaring av nåt oväsentligt: en middagsbeskrivning kanske, eller en beskrivning av en säng, eller en tavla, vad vet jag. Men ingenting är oväsentligt. Man hålls på halster och tycker det är riktigt trevligt.

Snart har jag läst Gangsters.

Inga kommentarer: